RuJu draagt monument over aan Kunstenhuis

Tags: , ,

Stichting RuJu onthulde in december 2015 het monument dat letterlijk en figuurlijk kinderen op handen draagt. Ze zijn het symbool voor alle overleden kinderen; per definitie te jong gestorven. Weggerukt uit een levendig bestaan; de dag van vandaag werd hun in het verleden afgenomen. En het is dan ook nog vandaag dat zij worden gemist, dat hun lach niet wordt gehoord en hun olijke kinderdaden niet op vermanende doch liefhebbende toon kunnen worden gecorrigeerd. Die pijn zal blijven voor de nabestaanden en betrokkenen, dat neem je met de hele wereld nog niet weg, maar nu hebben zij een plaats om naartoe te gaan; een monument waar zij betrokkenheid en kracht voelen zonder er met een woord over te hoeven reppen. De impact van het monument is waarachtig. Dat laten we als stichting RuJu na aan onze samenleving.

Frank Oosthoek (links) en Menno Bausch (midden tijdens de onthulling van het monument. Rechts kunstenaar  Johan Huijzer.

Nu het monument in goede gedaante bij slot Zeist zijn plek heeft ingenomen temidden van de gemeenschap, is het bestaansrecht van onze Stichting verminderd relevant. Ik zeg verminderd, want het gedachtengoed dat we samen creëerden, met donateurs, de burgemeester, de gemeente Zeist en iedereen die ons een warm hart heeft toegedragen, blijft van alle tijden en blijft altijd bestaan. De praktische functie van de stichting houdt wel op te bestaan en we zijn het afgelopen jaar meermaals in gesprek geweest met de gemeente waarbij werd besloten op zoek te gaan naar een partij die op deugdelijke wijze het onderhoud en beheer van het monument kan voortzetten. Die is gevonden in het Kunstenhuis Zeist. Bij uitstek de aangewezen partij om deze verantwoordelijkheid kundig in te kleden.

We kijken met gemengde gevoelens terug op de afgelopen vijf jaren. Het was een bijzondere en emotionele reis. We hebben gelachen, maar ook meer dan een enkele traan gelaten samen. Wat overblijft op de dag van vandaag, de dag dat het monument officieel wordt overgedragen, is een diep gevoel van dankbaarheid voor het vertrouwen dat de gemeenschap en heel Nederland in ons heeft gesteld.

Samen laten we iets moois na; een monument, een plek waar onze kinderen op handen worden gedragen.