Niemand staat er alleen voor op Wereldlichtjesdag

Geplaatst in: Evenementen
Tags: , , ,

Post_sanpellegrino_lanterne

Steek jij ook een kaarsje aan?

Over twee dagen, traditioneel de 2e zondag van december, is het wereldlichtjesdag. Over de hele wereld zullen dan om 19:00 uur kaarsjes ontbranden voor alle overleden kinderen en dat is niet toevallig ook waar het vorige week onthulde monument voor staat.

Wereldlichtjesdag wordt gehouden over de hele wereld en in vele landen op vele plaatsen georganiseerd. Het aansteken van al die kaarsjes heeft tot doel de wereld letterlijk een stuk lichter te maken voor degene die hun kinderen verloren en hen letterlijk te verbinden in dit licht zodat zij weten dat ze er niet alleen voor staan. Het verlies van kinderen is een van de meest onvoorstelbaar pijnlijke gebeurtenissen die iemand kan overkomen en dat vraagt, zoals in de zoektochten naar Ruben en Julian, solidariteit. Wereldlichtjesdag biedt dit gevoel van compassie en eendracht, steun en herinnering aan de nabestaanden en gemeenschap, ook tot lang na de tragiek.

diwali

Het was dan ook geen toeval dat wij de onthulling van het monument nog voor deze editie van wereldlichtjesdag hadden gepland. We zullen deze avond dan ook een kaars branden bij het monument, want wanneer het aankomt op overleden kinderen kan er geen licht genoeg zijn. We zijn bijzonder trots dat het monument nu reeds een praktische invulling krijgt als onderdeel van deze bijzondere dag. Tevens zullen we zelf aanwezig zijn bij de bijeenkomst in Zeist. De avond hier zal omlijst worden met verhalen en muziek, gedichten en natuurlijk het aansteken van kaarsen. Er zijn echter nog 90 andere plaatsen waar wereldlichtjesdag wordt gehouden met een bijeenkomst. Kijk op deze website voor een overzicht om te kijken welke bij jou in de buurt is.

Wereldlichtjesdag wordt over de hele wereld gehouden

Hieronder extra informatie over wereldlichtjesdag vanaf de officiële website:

World Wide Candle Lighting is ontstaan in 1997 in Amerika, door The Compassionate Friends. Inmiddels worden er nu op de hele wereld op de tweede zondag van december om 19.00 uur lokale tijd kaarsen gebrand voor onze overleden kinderen. Omdat we in verschillende tijdzones leven is het idee dat er die dag ieder uur ergens op de wereld kaarsen worden aangestoken voor een overleden kind. Op diverse locaties in Nederland wordt ook een herdenkingsbijeenkomst gehouden.

Als u een kind hebt verloren, bent u van harte uitgenodigd. Er zijn mensen van alle leeftijden, van jonge kinderen tot volwassenen van 80 jaar. Broertjes, zusjes, grootouders, andere familieleden en mensen die zich verbonden voelen zijn allemaal welkom. Sommige mensen herdenken een volwassen kind, anderen zijn er voor een kindje dat niet eens de kans kreeg voor zijn eerste ademhaling. Er zijn mensen voor wie het verlies nog zo vers is en anderen voor wie dat al 30 jaar geleden was. De pijn van het gemis en het verlies van hoop en dromen die niet uitkwamen blijven hetzelfde en verbinden mensen die elkaar verder niet kennen.

Mocht u de herdenking niet kunnen of willen bijwonen, dan kunt u thuis om 19.00 uur een kaars te branden. Het wordt op prijs gesteld als u anderen wilt oproepen hetzelfde te doen. Immers: World Wide Candlelighting is een mooi initiatief waar iedereen simpelweg aan mee kan doen. Ook mensen die zich nauw betrokken voelen, steken vaak een kaarsje aan om zo hun medeleven te tonen. Zij zorgen er op deze manier voor dat er in de gehele wereld op de tweede zondag in december een soort lint van lichtjes ontstaat.