Monument RuJu verliest kleur

Tags: , ,

Het monument ter nagedachtenis aan alle overleden kinderen prijkt fier in Zeist sinds december vorig jaar, doch diens veren verliezen wel reeds haar glans zo blijkt nu. Het lak waarmee het bijzonder kleurrijke monument werd opgetogen, laat los en dat geeft een minder vrolijk beeld dan de kunstenaar, Johan Huijzer, en de initiatiefnemers, Frank Oosthoek en Menno Bausch hebben bedoeld. Aanvankelijk werd gedacht aan beschadiging door vuurwerk, het bleek echter enigszins omvangrijker.

ruju2

Menno en Frank voor het monument tijdens de on

images0.persgroep

De kleuren in volornaat

Enkele oplettende passanten merkten het verval op, waarvan toch geenszins sprake mag zijn circa een half jaar na de onthulling. Of er iets mis is gegaan met het type verf dat gebruikt is of dat de wijze waarop dit – of de coating eronder – is aangebracht de oorzaak is, is niet bekend. De nabestaanden en omwonenden hoeven zich echter geen grote zorgen maken. De kunstenaar uit Sliedrecht heeft zich inmiddels ontfermd over het stagnerend aanzien en stelt een plan op om het monument duurzaam te herstellen.

Zodra hierover nadere berichtgeving vrijkomt, zullen we niet nalaten met jullie te delen. We danken de opmerkzame en betrokken buurtbewoners en bezoekers en zien uit naar een spoedig herstel.