Monument RuJu komt er voor alle overleden kinderen

Tags: ,

Betekenis monument verruimd in overleg met de gemeente Zeist

Het verlies van kinderen die onszelf of je naasten zijn ontvallen is een zeer dat nooit verdwijnt. Het enige dat we kunnen doen is gedenken, want in gedachten leeft en speelt een kind altijd voort. Onze stichting staat voor deze memorie en gelooft in empathie als heelmeester. Daarom hebben wij ons vanaf het begin ingezet voor de totstandkoming van een monument.

“Waar kunnen al die andere mensen eigenlijk heen, die ook hun kind verloren?”

In de vele gesprekken die wij hebben gehad met de burgemeester van Zeist bespraken we deze empathie en het gevoel van gedenken. Ons rijsde de gezamenlijke vraag; “Waar kunnen al die andere mensen eigenlijk heen, die ook hun kind verloren, niet ten gevolge van huiselijk geweld, maar als onontkoombaar lot van een kind dat ongeneeslijk ziek is. Naar waar kunnen de mensen gaan wier kind in een onfortuinlijk samenloop het noodlot moest ontmoeten in het verkeer of waar dan ook. Waar kunnen al die andere mensen gaan die hun kind om welke reden dan ook nooit hebben zien kunnen opgroeien
tot een volwassene?

Burgemeester van Zeist; K. Janssen

Burgemeester van Zeist; K. Janssen leeft al vanaf het begin erg mee met de stichting en haar doel

Ons overviel een gedachte en gevoel van egoïsme. Gedragen door de empathie van dit allermeest hartverscheurend leed dat een menselijk ziel kan worden aangedaan, ontstond het idee om het te realiseren monument niet alleen symbool te laten zijn voor kinderen die slachtoffer zijn geworden van huiselijk geweld, maar voor alle kinderen die aan diens ouders, aan hun familie en aan ons als maatschappij en gemeenschap zijn ontvallen.

Het verlies van een kind is zo verschrikkelijk heftig. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier om er wel of simpelweg niet mee om te gaan. Hoe crux ook, het leven op deze aardbol draait door; soms tot letterlijke proporties. Een rouwproces in zo’n geval is beslist geen tijdelijk concept, maar een veroordeling voor levenslang. Om deze redenen vinden wij, en met ons het voltallige gemeentebestuur van Zeist en ook de moeder van Ruben en Julian, dat er een niet tijdelijke gedenkplaats en monument moet komen waar je niet alleen je eigen zeer kan voelen, maar ook mee kan voelen als naaste of als vreemde vanuit dezelfde maatschappij. Erkenning voor dit verdriet is keiharde noodzaak en we willen met dit monument de schouder van de maatschappij zijn.

“Erkenning voor dit verdriet is keiharde noodzaak en we willen met dit monument de schouder van de maatschappij zijn”

Het monument zal dus symbool staan voor alle overleden kinderen en een gedenkplaats van de gemeenschap; een herinnering aan de kwetsbaarheid van kattenkwaad dat je voortuin zomaar kan hullen in leegte, maar nooit in vergetelheid.  De onthulling van het monument is op 1 december aanstaande. Hierover zullen wij later uitgebreider berichten.

Onze stichting staat voor deze memorie en gelooft in empathie als heelmeester

bron portretfoto: www.zakelijkportret.nl