Herstelwerkzaamheden monument RuJu van start

Tags: , ,

Stichting RuJu was in december 2015 verantwoordelijk voor de realisatie dat leidde tot de onthulling van wat misschien wel het meest vrolijke monument in Nederland is. Ter nagedachtenis van alle overleden kinderen, werd nabij Slot Zeist een kleurrijk monument geïnstalleerd. In de tweede helft van het vorige kalenderjaar echter, bleek er een probleem te zijn ontstaan met de coating die onder de verf was aangebracht, waardoor het monument zijn kleur verloor. Wij als stichting, de gemeente en kunstenaar Johan Huijzer zijn hierop in beraad gegaan hoe we het gedenkteken zo deugdelijk als mogelijk weer in ere kunnen herstellen.

Monument RuJu

Het probleem lag naar alle waarschijnlijkheid in de onderliggende coating van het monument

Aanleiding tot de stichting en het monument was de vermissing en daarop volgende lijkvinding van de broertjes Ruben en Julian, die door huiselijk geweld om het leven bleken te zijn gebracht. Letterlijk half Nederland was in de tussenliggende periode op zoek gegaan naar de broertjes. Het monument staat garant voor de uitstraling van die hoop die we nooit mogen verliezen. Het monument kan door nabestaanden van alle overleden kinderen worden bezocht om in diens aangezicht de onbezorgde speelweide voor ogen te zien en te herleven, waar de ontvallen kinderen zo olijk thuishoorden voordat het noodlot hen tegemoet kwam.,

images0.persgroep

Zoals de kleuren horen te zijn

johan huijzer steunt Stichting RuJu

Kunstenaar Johan Huijzer gaat andermaal zijn best doen het monument te laten schitteren.

De herstelwerkzaamheden vormen een delicaat proces. Zonder alteraties aan het boegbeeld hopen we dat deze zijn organieke uitstraling en kleur terug zal krijgen voor de komende decennia. De verwachting is dat de werkzaamheden binnen twee maanden zullen worden afgerond.