Dit wordt het landelijk monument voor alle overleden kinderen

Tags: ,

Kunstenaar Johan Huijzer als betrokken kunstenaar

Het monument komt er, zoveel is zeker, maar de realisatie hiervan is beslist geen kwestie van het knipperen met de ogen. Sterker nog, dit loopt al bijna net zo lang als het bestaan van de stichting. Dat begint met het uitdenken van een concept; geschikt en waardig aan het idee waarvoor zij model zal staan voor de komende generaties. Geen gemakkelijke opgave. Wel; we vonden een man bereid om deze reis met ons aan te gaan. Zijn naam? Johan Huijzer!

We zagen geen heil in een zoveelste saai en statig gedenkteken

Johan
Johan Huijzer is geboren op 24 september 1964 te Sliedrecht. Zijn kunstwerken zijn zeer krachtig, vrolijk en kleurrijk. Een zeer inspirerende eigen stijl die in de kunstwereld gekenmerkt wordt als de pop-art stijl. Door deze stijl heeft Johan al vele harten weten te veroveren. Dit vonden wij erg aansluiten bij waar RuJu voor staat. We zagen geen heil in een zoveelste saai en statig gedenkteken. Het moet immers de vrijheid en blijheid van de ontvallen kinderen symboliseren.

Johan Huijzer met enkele van zijn kunstwerken. Pop-art is duidelijk zijn stijl

Inspiratie
Johan haalt zijn inspiratie uit de dingen van alle dag. Bijvoorbeeld via televisie, kranten, magazines, uitspraken of gebeurtenissen. Dus eigenlijk uit alles wat hij om zich heen ziet of hoort. Ook geeft Johan Huijzer diverse kunstobjecten en relatiegeschenken uit, zoals origineel keramiek en sculpturen. Hij werd al eens ingezet door SBS Broadcasting Group, Jan des Bouvrie, McDonalds en vele anderen.

marijke-Helwegen-Johan-Huijzer-434x265

IMG_0489-434x265

Goede doelen
Johan werkt ook belangeloos mee aan verschillende goede doelen fondsen, zoals Kika, Dada fonds, Liliane fonds, Sharing Succes, Heartbeat, Villa Pardoes en Jack Rabitt Foundation. Johan doneert eigen kunstwerken die worden geveild en waarvan de volledige opbrengst ten bate komt aan de goede doelen. Stichting RuJu kan hij dus toevoegen aan dit lijstje. We zijn blij dat hij op de meest betrokken wijze onderdeel heeft willen zijn van de realisatie van het landelijk monument voor alle overleden kinderen.

Hieronder zie je een snapshot van het monument in wording

Het monument
Wie wil weten hoe het monument er echt uit zal komen te zien, moet zich op 1 december naar Zeist begeven. Wel willen we alvast een tipje van die sluier oplichten. Johan heeft zijn artistieke vrijheid zeker wel benut. Het gedenkteken zal zo’n circa anderhalve meter hoog in lengte zijn en wordt geplaatst op een sokkel van massief graniet. Hieronder zie je een snapshot van het monument in ontwikkeling. Het zijn de mallen in wording voor het graniet. Kun je jezelf er al een voorstelling van maken?

Een voorproefje van het monument in wording

We willen Johan op voorhand bedanken voor zijn toewijding en inzet. Wil je meer weten over Johan, kijk dan even op zijn website

1 Reactie voor Dit wordt het landelijk monument voor alle overleden kinderen
  1. Beantwoorden