Dinsdag 1 december onthulling monument

Tags:

IMG-20151129-WA0007
1 December is het zover

Dinsdag 1 december is het zover! Om 16.00 uur zullen wij het monument voor het overleden kind onthullen. Het monument staat bij Slot Zeist t.h.v. de kruising  Zinzendorflaan / Karpervijver.
Het door de kunstenaar Johan Huijzer ontworpen monument belooft een gedenkteken te worden dat past bij datgene waarvoor kinderen staan; “Wij hoeven nabestaanden niet te herinneren aan het feit dat hen een kind is ontvallen. Met het monument willen wij etaleren waar kinderen voor horen te staan; de letterlijke kindsheid waarmee zij de wereld zien, maar ook de geborgenheid die je als ouder en nabestaande voelt voor een kind”, aldus Frank Oosthoek, een van de initiatiefnemers van de Stichting RuJu.

De stichting is ontstaan naar aanleiding van de vermiste broertjes Ruben en Julian. Wekenlang werd Nederland in de greep gehouden van talrijke zoektochten waarbij mensen vanuit heel ​het land letterlijk en figuurlijk schouder aan schouder liepen in de hoop de kinderen terug te vinden. Het bleek tevergeefs, maar het bracht wel een gevoel van saamhorigheid met zich mee en de vurige wens om een permanente herinnering in het leven te roepen.

Nadat het idee om de betekenis van het monument breder te trekken, een positieve resonantie gaf onder donateurs en instanties, heeft de stichting besloten het monument te bedienen van een overkoepelende en nationale symboliek voor alle overleden kinderen. RuJu ontving eveneens grote steun toen er een benefietwedstrijd werd georganiseerd tussen het RTL sterrenteam en Lucky Ajax. Veel BN’ers zijn oprecht betrokken gebleven met het wel en wee van de stichting, zoals Henk Bres, Sjaak Zwart en Chris Zegers.